Buddy for Balance ™

10 tips om je ideaalgewicht te bereiken en behouden

droppedImage           man met buik Overgewicht, 60% van de mensen heeft hier mee te maken!

Geloof toch niet al die onzin over wonderpillen en shortcuts om je ideaalgewicht te bereiken en behouden. Afhankelijk van je genen, je leefstijl en je sociale netwerk zal je er nauwelijks tot heel veel moeite voor moeten doen om een gezond gewicht te bereiken en behouden. En naarmate je ouder wordt, wordt het er ook niet makkelijk op.

Hieronder 10 tips die voor iedereen werken, en laten we dan maar gelijk bij de leukste tip beginnen:

  1. zorg voor voldoende nachtrust en ontspanning, vermijd stress (het stresshormoon cortisol bevordert namelijk de opslag van vet)
  2. beweeg dagelijks; je hoeft echt niet dagelijks naar de sportschool maar net zoals je de buitenkant van je lijf dagelijks verzorgt (wassen, tanden poetsen, haren kammen) is het minstens zo belangrijk dat je de processen die zich in het lichaam afspelen (stofwisseling, regulering van temperatuur, afvoer van afvalstoffen, onderhoud van spiermassa e.d.) dagelijks worden geoptimaliseerd. Dit doe je o.a. door dagelijks voldoende te bewegen, over het algemeen minimaal een half uur met een hartslag van 75% van je maximale hartslagfrequentie. Een half uurtje slenteren met de hond is een mooi begin maar veelal niet voldoende intensief, zeker niet als je ondertussen ook nog lekker met je telefoon aan het spelen bent.
  3. eet bij voorkeur kleine porties (gebruik uitsluitend lunchbordjes en zet de grote borden maar ergens achterin de schuur)
  4. zorg dat de calorie inname onder de dagelijkse behoefte ligt, maar overdrijf niet! 400kcal onder de behoefte geeft al prima resultaat.
  5. zorg dat de calorieinname goed is verdeeld (de verdeling eiwitten, vetten en koolhydraten)
  6. zorg dat het tijdstip waarop je eet overeenkomt met de hoeveelheid energie die je nodig hebt.
  7. drink voldoende water, mijn advies is 0,75 tot 1 liter per 30kg lichaamsgewicht
  8. luister alleen naar je lichaam als het gezond is. Gebruik in alle andere gevallen je verstand. Heb je bijvoorbeeld in de ochtend geen honger, dan geeft je lichaam een verkeerd signaal (namelijk geen in dit geval) en dat is niet goed! Eet binnen een uur nadat je bent opgestaan een vezelrijk ontbijt.
  9. vermijd alcohol
  10. schrijf dagelijks op wat je eet zodat je inzicht krijgt in je voedingspatroon. Bedenk dat mensen met overgewicht niet altijd te veel eten, veel vaker hebben ze in het verleden hun stofwisseling vertraagd door extreme diëten en eten ze nu zonder resultaat (te) weinig of in een verkeerd patroon.

Wil je meer weten of professionele begeleiding om je ideaalgewicht te bereiken en/of te behouden? Neem dan contact op met Buddy for Balance, de meest intensieve manier van begeleiding in de fitness industrie!

Spring naar toolbar