Buddy for Balance ™

follow Tina

IMG_0346

September 2014. 3 weken vakantie in Duitsland. Dan weet je het wel: schnitzels, bratkartoffelen, bratwurst, bier, gebak en…… 99.7 kilo. HELP! Als ik nu niets doe dan ga ik over de 100 en dat wil toch niemand. Nu ligt het natuurlijk niet alleen aan die 3 weken Duitsland, nee natuurlijk niet. In de laatste 15 jaar ben ik ongeveer 20 kilo aangekomen. Ik merkte dat ik steeds meer problemen had met bewegen en leuke kleding vinden werd steeds lastiger. Tijd om er wat aan te doen. Een vriendin attendeerde mij op Buddy for Balance. Zodoende ging ik een keer met haar mee. Daar had ik een praatje met Patrick en hij vertelde mij wat BforB Personal Training voor mij kon betekenen: krachttraining (spieren verbranden namelijk vet), high intensive training (conditieopbouw), cardio en voedingsadvies. Daarbij wordt je ook medisch (bloeddruk, glucosewaarde, hartslag) in de gaten gehouden zodat de training verantwoord is. Waarschijnlijk zal ik ongeveer 2 kilo per maand afvallen als ik 3x in de week train.

 

18 oktober ben ik begonnen in het revalidatiecentrum van het Maasstadziekenhuis in Rotterdam.

Dagelijks schrijf ik op wat ik eet en drink. Om de 2 ½ a 3 uur iets eten en zeker 2 liter water per dag drinken. Ik probeer zo min mogelijk vet, suiker en koolhydraten te nuttigen en lees in de supermarkt wat er in de producten zit zodat ik een goede keuze kan maken. Ik heb mijn eetgewoontes inmiddels redelijk aangepast. Ik eet nu ook pap, zilvervliespasta en -rijst, veel kipfilet, noten, zwarte bonen, kikkererwten en noem maar op. Allemaal kleine porties.

Ik merk dat ik het leuk vindt om nieuwe dingen te kopen en uit te proberen en tot nu toe bevalt mij dat prima. Tevens gebruik ik mijn grillplaat veel meer en heb ik een Actifryer gekocht, een super apparaat. Patrick leest iedere keer mijn boekje door en zegt wat ik goed doe en wat beter kan. Dit is een goede stok achter de deur.

En dan het sporten, pfhuuuu….. ik wist niet dat ik zoveel kon: crunches, lunges, squats, planking en noem maar op. Buik, billen, benen, triceps, biceps. Ze passeren allemaal de revue. En dat allemaal om af te vallen en een strakker en krachtiger lijf te krijgen. Het is soms heel erg afzien. Na ruim een uur ben ik soms helemaal op maar……………… het is zo LEKKER.

Ik snapte nooit waarom mannen in de sportschool soms van die kreten eruit gooien met bepaalde oefeningen maar dat doe ik nu ook, wat een giller. Patrick weet mij net op of iets over mijn kunnen te krijgen waardoor ik het beste uit mezelf haal. En trap er niet in als hij zegt: ik zal er wat minder kilo’s aanhangen, want dan gooit hij zijn eigen gewicht erop en is het nog zwaar. Daarentegen, als het je echt niet lukt, helpt hij een handje.

Van de week ben ik 2 keer niet geweest omdat ik griep en een keelontsteking had en ik moet eerlijk zeggen, ik mis het. Hopelijk kan ik zaterdag weer aan de bak.

Ik ben nu 8 weken bezig en 10 kilo afgevallen (89.0). Heel erg verrassend aangezien wij hadden ingezet op 2 kilo per maand. Ik krijg complimentjes van vrienden en collega’s die zien dat ik afgevallen ben. Ook merk ik dat mijn conditie erg vooruit is gegaan, als ik de trap oploop kom ik niet meer hijgend boven. Ik zit lekker in mijn vel.

Wat het verschil is met een “gewone” sportschool? Het is 1 op 1, men heeft echt tijd en aandacht alleen voor jou. Daarbij is het er niet te druk en heel gezellig. Er wordt op zijn tijd gelachen en gedold en dat maakt het zo fijn. Patrick en zijn team zijn Toppers!

Zware tijden komen eraan: Kerst, Oud en Nieuw en in januari ga ik 10 dagen naar Duitsland! Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat, kan ik het volhouden de komende maand? Ik hoop het.

18-12-2014

Natuurlijk heb ik tijdens de feestdagen en mijn vakantie wel wat lekkers genomen maar ben nu veel bewuster met eten bezig. Als ik uit eten ga kijk ik naar gezonde/magere gerechten. Frietjes neem ik wel maar met mate en ook een wijntje gaat er in echter vergezeld met een glas water. Het moet allemaal wel leuk blijven en op zo’n manier lukt het mij goed.

Tijdens mijn vakantie heb ik veel gewandeld en mijn oefeningen gedaan die Patrick had meegegeven. Even de tijd genomen om een beetje in vorm te blijven. En hoe ging het met de schnitzels, bratkartoffelen, bratwurst, bier en gebak? Ik heb het allemaal gegeten echter veel minder dan ik normaal zou doen, en ik moet zeggen ik geniet er meer van.

Na de griep, de feestdagen en 10 dagen Duitsland kon ik eindelijk op 17 januari weer sporten met mijn Buddy Patrick en zijn weegschaal……. 86.8 kilo. Toppie! Toch nog 2,2 kilo afgevallen in 4 weken en ik ben er blij mee. Ik merkte dat ik het best zwaar had. Moest weer opnieuw beginnen met opbouwen maar Patrick en zijn team sleepte mij er door heen. Je merkt dat je spierkracht toch wel snel minder wordt en ook je uithoudingsvermogen gaat achteruit. Hierdoor besefte ik dat ik dus altijd wel iets aan sport moet blijven doen. Of ik tzt fitness/krachttraining zal blijven doen weet ik nog niet maar dat ik wat ga doen dat is zeker.

Vanaf februari train ik 2x p/w bij B4B en 1x p/w doe ik thuis de oefeningen die Patrick mij opgegeven heb. Weer iets nieuws….. zelfdiscipline. Best lastig want de zogenaamde stok is nu weg en moet ik het alleen doen. Maar ik weet mij er toe te zetten en ben dan vaak 75 minuten bezig. Eerst fietsen en daarna been, bil, buik en arm oefeningen. Met gewichten erbij en water.

Mijn eten en drinken schrijf ik nog steeds op en Patrick neemt het kritisch door. Ik merk dat ik niet meer zo oplet als eerst. Ik neem nu regelmatig iets “ongezonds ” en val dan toch iets af.

ZEER GEVAARLIJK natuurlijk want voor je het weet zit je weer geregeld aan de vette/slechte hap, en dat wil ik niet. Die tijd is voorbij! Mijn brein is nu ongeveer halverwege maar ik probeer zover te komen dat ik niet meer verlang naar vette calorierijke gerechten. Nog even te gaan dus en blijven opletten.

Laatst met Bas gebokst voor de “kipfiletjes” onder de bovenarmen. Super! en goed voor de conditie. Patrick komt geregeld met andere oefeningen aan om je lichaam weer een nieuwe boost te geven.

Ik vind het nog steeds leuk om te doen en ga er met veel plezier heen.

Wat ik ook erg belangrijk vindt is dat ook mijn gezondheid heel goed in de gaten wordt gehouden: glucosewaarde (ivm diabetes), bloeddruk, hartslag en saturatie (zuurstofgehalte in het bloed) worden steeds gemeten. Wanneer het niet goed is stoppen we en/of passen we de oefeningen aan. Ik sta iedere keer versteld hoeveel kennis Patrick en zijn team in huis hebben als het gaat om eten, sporten, spieren en gezondheid. Hij noemt mij soms Superwoman maar Buddy for Balance is een Superteam! Dat mag ook een keer gezegd worden.

Over 6 weken met een groepje lotgenoten en buddy’s naar Ibiza. Daar gaan we, in een luxe villa, sportief bezig zijn en gezond eten. Health Holiday Ibiza is een cadeautje voor mijzelf. Een echte beloning voor mijn harde werken. Heb er heel veel zin in. Nog even doortrainen zodat ik straks misschien een bikini ipv badpak aankan want ik ben er nog niet. Ik weeg nu 81.5 kilo. Over 6 weken wil ik onder de 80 zitten, liefst rond de 78 kilo. Of dat gaat lukken, ik ga in ieder geval mijn best doen en ik hoop van wel.

Tot na Ibiza

29-03-2015

YES! Zaterdag 11 april: de weegschaal gaf 79.5 kilo aan. Ik zit onder de 80! Hoera. Het zijn geen kilo’s per week meer maar als er iedere week toch een paar ons afgaat ben ik tevreden.

En dan IBIZA ….. Tja wat zal ik daar eens over zeggen. Ik heb, ivm familie omstandigheden, de vakantie helaas moeten annuleren. Wel heb ik, via de facebookpagina van B4B, gezien hoe de groep zich daar vermaakt heeft. Ook Patrick heeft mij op de hoogte gehouden over het wel en wee daar en dat vond ik erg leuk. Inmiddels heb ik een plekje voor volgend jaar mei gereserveerd.

Door diezelfde omstandigheden heb ik ook een aantal weken niet gesport. Zaterdag 9 mei (de laatste training met Patrick voor Ibiza) stond de teller op 76.9. Die bikini is er dus wel gekomen. Tevens heb ik mij niet goed aan mijn eetpatroon kunnen houden. Ik ben een aantal keren uit eten gegaan en ook de patatzaak en de alcohol is niet overgeslagen. Geen probleem dacht ik, dat pak ik weer op als het weer beter gaat.

Eind mei ben ik weer begonnen en het was toch wel weer lekker om je in het zweet te werken en wat spierpijn te krijgen. Zaterdag 30 mei gaf de weegschaal 75.3 aan en dat viel mij niet tegen. Ondanks het “verkeerde eten, drinken van de afgelopen weken” toch nog afgevallen.

Omdat ik nu redelijk op gewicht ben voor mijn lengte 1 meter 75, geven Patrick en Bas nu een andere training aan mij. Sommige delen moeten verstevigd worden en we concentreren ons nu op de bovenarmen, billen en buik. En, niet te vergeten, de gladiator work-out. Veel verschillende buikoefeningen in een razend tempo maar ik kan het redelijk bijhouden. Zo probeert hij mijn lichaam te “shapen”.

Thuissporten? Iedere maandag probeer ik wat te doen. Soms oefeningen maar ik ben ook af en toe buiten gaan joggen, 2 min. stevig lopen en dan 2 min. joggen om het zo op te bouwen. Helaas is de laatste keer 5 weken geleden. Ik weet dat ik dit weer moet oppakken en dat ga ik ook zeker weer doen. Ik kan nl niet altijd bij B4B blijven trainen hoe gezellig en leuk ik het ook vindt.

Aan dit alles hang natuurlijk ook een nadeel: ik pas mijn kleding niet meer, alles is te groot! Inmiddels kon ik weer rokjes en korte broeken aan van een paar jaar geleden maar een aantal zijn nu ook weer te groot geworden. Omdat ik best wel handig ben met de naaimachine neem ik sommige stukken in en koop natuurlijk ook geregeld nieuwe kleding. Maar je hoort mij niet over klagen want ik voel mij veel prettiger nu dan met die 25 kilo erbij.

En wat natuurlijk erg leuk is dat ik van heel veel mensen complimentjes krijg dat ik er goed uit ziet en dat ze het super vinden dat ik zo ben afgevallen. Dat is natuurlijk erg goed voor mijn ego en maakt mij trots.

En dan nu nog even de cijfers. Wat is het resultaat na 8 maanden:

26 kilo gewichtsverlies (99.7 – 73.8)

11.7 % vetafname (45.2 – 33.5)

4.6 % spiertoename (24.4 – 29.0)

4% Viscerale vet afname (10 – 6)

Centimeterafname: bovenarm 5, BH omvang 11, taille 20, heup 15, dijbeen 6 en kuit 4 cm.

3 kledingmaten verschil, van 44-46 naar 38-40

Voor een ieder die twijfelt of je er wel aan moet beginnen en of het je het wel zou lukken… Als je het echt wil dan moet je er voor gaan. Draai die knop om. Leeftijd maakt niet uit. In september wordt ik 51 en ik ben blij dat ik nu op de goede weg zit. Ik ga weer slank door het leven en dat voelt echt zo zalig!

Echter… zonder de gedrevenheid en passie die Patrick heeft voor zijn vak zou het mij nooit gelukt zijn.

Tot een volgende keer

21-06-2015

Ruim een half jaar verder en ik wil even laten weten hoe ik ervoor sta.

Het sporten doe ik nog steeds bij Patrick, nu 1x per week. Van het thuissporten komt eigenlijk niets. Ik weet dat ik er nog wat bij moet doen maar kan mij moeilijk ertoe zetten. Ik denk ook niet dat dit er ooit van zal komen want ik merk dat ik een stok achter de deur nodig heb. Ik moet echt ergens naar toe gaan. Misschien dat ik tzt in een groep iets ga doen of zwemmen. Ik denk ook dat het komt omdat ik nu op een goed gewicht ben. De laatste maanden zit ik zo tussen de 65 en 67 kilo. En dat zonder dat ik er al te veel voor doe. Ik ben nog steeds bewust met eten bezig. Ik neem geregeld iets “verkeerd” (gebakje/patatzaak/ chips) maar weet waar ik mee bezig ben. De dagen erna let ik dan weer op. En dat is prima te doen. Ik eet ook nog steeds 6x per dag. Ik gebruik proteïne shakes, niet als maaltijd vervanger maar als een extra tussendoortje. En ik maak tegenwoordig zelf ook gezonde snackrepen met havermout, proteïne supplement, noten, fruit en noem maar op. En lekker dat ze zijn. Ik heb plezier in het uit proberen van nieuwe dingen en probeer veel meer uit. Groente en fruit die ik 1 ½ jaar geleden amper at eet ik nu voldoende. Thuis bereid ik onze avondmaaltijd soms op 2 manieren want mijn man is nog steeds van de vette hap. Doordat ik eigenlijk alleen maar water drink vind ik frisdrank zelfs niet meer lekker. Wel op speciale dagen af en toe een wijntje, biertje of likeurtje.

 

Sinds een maand zie ik in de spiegel ook een slanke vrouw. Dat was wel wennen hoor want je was zo gewend aan het lijf dat je eerst had, dat dat beeld heel lang is blijven hangen. Als ik nu foto’s van enige jaren geleden terug zie denk ik bij mijzelf: hoe heb ik het zover kunnen laten komen. Maar punt is het gebeurd niet in een paar maanden, er gaan jaren overheen. Ieder jaar kwamen er een paar kilo’s bij en je denk dan steeds: ach valt wel mee met de juiste kleding. Nu ben ik met mijn neus op de feiten gedrukt en zag dat het helemaal niet mee viel. Ik was behoorlijk aan de “flinke kant”.

En daar is nu een einde aan gekomen. En dat zal het waarschijnlijk blijven ook want ik weet nu hoe ik gezond maar ook erg lekker kan eten en dat ik mijn lichaam moet onderhouden met bewegen. Ik heb het eten en mijzelf onder controle.

Als ik terugdenk aan de afgelopen 1 ½ jaar en mij zelf de vraag stel: was het nu moeilijk? Dan zeg ik met volle overtuiging NEE eigenlijk helemaal niet. Ik ben er met volle overtuiging aan begonnen en heb het ook afgemaakt. Helemaal op eigen kracht bijna 35 kilo eraf. Ik vind het nog steeds ongelofelijk. Wie had dat ooit gedacht, nou ik zeg je 1 ding: ik niet. Maar ik heb het toch mooi voor elkaar gekregen. En dat heb ik aan mijzelf te danken, en oh ja, een beetje aan Patrick natuurlijk

 

Ik weet dat ik inmiddels een aantal vrouwen heb geïnspireerd en ik hoop dat er nog vele mijn voorbeeld zullen volgen, want ook al denk je dat lukt mij nooit, ook jij kan het……

ALS JE MAAR WIL EN DOORZET!!!

HUIDIGE GEWICHT: 67,7 KG (WAS 99,2!)

VISCERAAL VET 5 (WAS 10!)

SPIERMASSA 28,3 (WAS 24,4!),

VETPERCENTAGE 32,1.(WAS 45,2!!!)

Ik kijk ontzettend uit naar de Health Holiday Ibiza in mei en zal daarna weer een update geven.

07-02-2016

Empty tab. Edit page to add content here.
Spring naar werkbalk